Jelen oldal az ELTE tanárképzésének Korszerű tanári mesterség című kurzus sikeres teljesítésének céljából jött létre. A blog tartalmazza saját reflexióimat, melyeknek elkészítésével közelebb kerülhetek tanári pályám megkezdéséhez. Várhatóan a reflexiók középpontjában az IKT-s eszközhasználat áll majd, mely nélkülözhetetlen a modern, XXI. századi oktatáshoz, s hogy a tanulás a gyermekeknek valóban élményközpontú legyen.
Jelen redmentás feladatlap egy humánszakos, emelt óraszámú irodalom órára készült 9. osztályos tanulók számára. Témazáró előtt állunk, a diákok pedig ilyen típusú feladatokra számíthatnak, ezért a dolgozatra gyakorlunk. Ez tehát egy tanórán kitöltendő gyakorló feladat, a gyermekek először egyénileg a telefonjukon oldják meg a tesztet, később pedig közösen az okostáblán ellenőrizzük le.
Reményeim szerint ezáltal a tanulók megtanulnak összefüggésekben gondolkodni, illetve fejlődik a problémamegoldó képességük, az igaz-hamis feladatokkal pedig a kritikai gondolkodásra is nevelődnek.
Amikor 9. osztályban a görög mitológia szereplőit tanuljuk, nagyon fontos, hogy alaposan megismerjék az istenségeket és a mitológiai alakokat, hiszen azok az egész irodalomtörténeten végig vonulnak, és meghatározó szerepet töltenek be. Éppen ezért maradandóan rögzíteni kell őket. A feladat az, hogy csoportokban keressenek képeket a Pinteresten az adott mitológiai alakokról, és az ábrázolásokat alaposan elemezzék, vonják le a konklúziókat.
Amikor 11. osztályban a nyugatosokat tanítjuk, akkor minden diák kap egy írót, költőt, vagy a nyugatos körökben mozgó művészt. A házi feladat az, hogy az életrajzából válasszanak ki egy kevésbé ismert, érdekes és izgalmas történetet, amelyről írjanak a művész nevében egy E/1-ben megfogalmazott cikket, és hozzá minél több képet társítsanak.
Amikor 10. osztályban a Bánk Bánt olvassuk, az ilyen idős gyermekek számtalan problémába ütközetnek az olvasmánnyal kapcsolatban. Olvasás közben gyűjtsék össze a problémákat, és írjanak egy problémafelvető cikket a Pinterestben.
Amikor 12. osztályban az Édes Annát olvassuk, igen sok szempontból megközelíthetjük a cselekményt. Minden diák kap vagy választhat magának egy szereplőt, akinek a szempontjából be kell mutatnia a történetet, fel kell derítenie a bűnügyet, meg kell magyaráznia az indítékokat, a hibákat. Írjanak belőle cikket a Pinterestre, csatoljanak képet a szereplőkről, rajzolják le a szereplőt vagy egy őket jelentősen érintő jelenetet, és ezt is illesszék be.
A digitális módszerek integrálása az oktatásba korunk egy elengedhetetlen oktatásügyi kérdése lett. Nem lehet elsiklani amellett a tény mellett, hogy az Y generáció óta a fiatalok információfeldolgozását megváltoztatta a gyakori internethasználat, illetve az, hogy az okostelefonok, tabletek segítségével szinte bármi azonnal elérhető. Véleményem szerint ha nem alkalmazkoduk ehhez a változáshoz, akkor pedagógiai munkánk könnyen hiteltelenné válhat a gyermekek szemében. Az IKT használatának persze nem arról kell szólnia, hogy amit eddig papír alapon tettünk meg, azt most valamilyen tanulási applikáció segítségével helyettesítsünk, mert akkor valódi újítás nem történt a tanításban, sokkal inkább a gyermekek által is használt és kedvelt felületeket kellene bevezetni az oktatás menetébe.
Jelen bejegyzésemben az osztályblog hasznosságára szeretném felhívni a figyelmet, amely egyszerre két kompetenciaterületet is fejleszthet: a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítését, fejlesztését; illetve a pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelését. Leendő magyartanárként nem is kell olyan kitételt tennem a jövőre nézve, hogy csak a saját osztályomnak, osztályfőnökként adhatok ki olyan instrukciót, hogy készítsenek osztályblogot, hiszen egy magyartanár – szaktárgyi sajátosságokból adódóan – az osztályon belüli kommunikáció felelőse is lehet, arról nem is beszélve, hogy a beadandó fogalmazásokat is kérheti osztályblogra tenni, aminek fontosságára a következő pontban térek ki.
A pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése
Miért játszik fontos szerepet a folyamatos értékelésben az osztályblog? Ha már készen van az osztályblog felülete, amelyhez az osztály minden tagjának van szerkesztői jogköre, akkor magyartanárként könnyen integrálhatjuk a gyerekek körében egyébként is népszerű blogolást a tanulás folyamatába. Ha egyébként olyan házi feladatot adnék ki a diákoknak, hogy írjanak egy beadandó dolgozatot egy műértelmezésről, akkor ezentúl fel lehet hagyni azzal a – gyermekek számára – unalmas módszerrel, hogy a papír fölött görnyedve jegyezzék le a gondolatukat. Feladat válogatja természetesen, de értelmezésüket a blogba töltik majd fel akár írásosan, akár vlog formájában. S hogy ez miért jó? Mert a diákok kommentekben értékelni tudják egymást, folyamatosan visszaigazolásban részesülhetnek a tanár és az osztálytársaik által is. Kutatások bizonyítják, hogy amennyiben a gyermekek megtanulják egymást értékelni, személyiségfejlődésük is kiemelkedőbb.
A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése
Azt jól tudjuk, hogy a tanuláshoz elengedhetetlen a pozitív légkör, amelynek kialakítását az osztályblog is elősegítheti. Az írás, blogolás, vlogolás iránt fogékony osztálytársak az év elején egy munkacsoportot alakíthatnak, és az osztályblog létrehozása, karbantartása az ő feladatuk lesz, de a tanári segítség természetesen minden esetben elérhető kell, hogy legyen. Ennek a munkacsoportnak fontos felhívni a figyelmét arra, hogy az osztályblog ne kizárólag a magyarórák dolgozatainak feltöltésére szolgáljon, de az osztály szórakoztatására is, illetve egyéb tantárgyakhoz is felhasználhatják. Több menüpont létrehozásával ugyanis számtalan funkciót elláthat az oldal. Közös emlékeket oszthatnak meg egymással, a legtöbb osztály ma már például az osztálybulikról, osztálykirándulásokról vlogot forgat, ezt pedig feltölthetik ide, hogy a többiek is bármikor visszanézhessék azokat, fotókat, mémeket tölthetnek fel. Létrehozhatnak emellett külön menüpontot például a matek fakultációsok számára, hogy a meglátásaikat, kérdéseiket felvethessék a társaiknak. Ami nagyon fontos ebben az esetben is, hogy a kommentelés lehetősége minden menüpontban legyen adott, hogy a kommunikáció gördülékeny lehessen. Mindezek mellett így olyan lehetőséget is adhatunk a diákoknak, hogy bizonyos problémákra – akár az osztállyal, akár a tanárokkal, akár a tananyaggal kapcsolatban – anonim módon mutathassanak rá.