Google-t az oktatásba!2019.04.08. 01:16, sarnyaivivi
Ma már el sem tudjuk képzelni világunkat a Google nélkül, azonban kevesebben gondolnak bele, hogy az oktatásban is nagyszerű hasznát vehetjük. A latin nyelv és a magyar irodalom tanításán keresztül szeretném ezt bemutatni:
-
Google translate latin órán. Noha a Google translate folyamatos fejelsztés alatt áll, még az élő nyelveknél is azt tapasztalhatjuk, hogy a végeredmény mindig messze áll az értelmes szövegtől. A latin nyelvvel még komolyabb problémákba ütközünk, hiszen egyrészt holt nyelv, másrészt pedig roppant összetett és sokrétű. Egy játékos órán azonban tehetnénk rá egy kísérletet.
Fontos, hogy erre csak akkor kerüljön sor, amikor a diákok már megszerezték a kellő nyelvtai ismereteket és a szókincset, hogy értően és kritikusan tudjanak hozzálátni a feladathoz.
Egy rövidebb latin szöveget tegyünk be a Google fordítóba, és nézzük meg, mit hoz ki belőle. Látni fogjuk, hogy az eredmény kaotikus lesz, ezért az órán párban javítsák ki a Google eredményét.
KATTINTS IDE, ÉS NÉZD MEG A SAJÁT SZEMEDDEL!
-
Google maps irodalom órákon. Ki jegyzi meg szívesen, hogy egy költő vagy egy regény szereplője mekkora utatt tett meg élete során (a tanárokon kívül?) A diákok sokkal könnyebben el tudják helyezni az eseményeket térben és időben, ha valóban ott van előttök a térkép, ráadásul az okostelefonjukon. A Google térkép különösen hasznos, hiszen azt is megnézhetik, hogy néz ki ma, sőt, sokszor még egy-egy emléktáblát is láthatunk, ha élőnézetre megyünk.
Számtalan élményalapú feladatot lehetne kötni a Google térképhez: például tervezzék meg Petőfi útját Debrecenből Pestre; de akár olyan kreatív feladatot is kitalálhatnánk, hogy próbálják meg felrajzolni a Google térképen Odysseus útját Trójából Itakáb úgy, hogy szabadon rajzolhatnak hozzá plussz elemeket a képszerkesztőben.
-
Google képek mint a szemléltetés fontos eszköze. Hogyan is várhatnánk el a diákjaintól, hogy érezzék magukhoz közel a költőket, írókat és a szereplőket, ha azt sem tudják, hogy néznek ki, hogyan kell elképzelni? Találnak egy két unalmas, hivatalos fotót a tankönyvekben, de ezek inkább eltávolítják tőlük a művészt. Ellenben ha az életrajz feldolgozása során feladatuk lenne, hogy keressenek minél több érdekes képet a szerzőről, ott szórakoztató és tanulságos orgánumokra is lelhetnének.
Amikor pedig egy művet dolgozunk fel az órán, lehetne egy olyan feladat, hogy keressenek a Google-ben képeket, egy-egy szereplőt hogyan ábrázoltak az évek során, és milyen különbségek fedezhetőek fel, számukra melyik a szimpatikusabb és miért?
-
Google drive. Vannak olyan elméleti anyagok, amelyeket csak frontálisan taníthatunk meg, és amelyekre kár pazarolni az időt ahelyett, hogy ezeket gyakorolhatnánk az órán. Ilyen esetekben talán jobb, ha a tanár készít egy drive-ot, ahová feltölti azt az anyagot, amit elmodott volna az órán. Ezt a gyerekek otthon megtanulják, az esetleges kérdéseiket pedig az órán tehetik fel.
-
Blogspot, a nyelvtan hőse. Nagyon hasznos az osztályblog létrehozása, hiszen ezen keretek között valóban egymástól tanulhatnak a diákok. Kérhetjük a diákoktól, hogy a házidolgozatukat ne írásban nyújtsák be, hanem az osztályblogba töltsék fel. Ez több szempontból is hasznos. Kommentben ugyanis értékelhetik egymást, így a kritikai gondolkodás is fejlődik. Emellett egymás helyesírási hibáit ellenőrizhetik le, szórakozva tanulva a helyesírást.
|